Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.03.2010 11:56 - Бизнес & Работа - комично и критично за тях
Автор: damnation Категория: Бизнес   
Прочетен: 8900 Коментари: 20 Гласове:
10

Последна промяна: 16.03.2010 12:03


Такааа...

От доста време обмислям материал по тази важна и винаги актуална тема, но все нещо ме спираше – къде липса на време, къде усещането че имам още да уча, къде чист мързел, но в крайна сметка моментът настъпи.И понеже има доста какво да се каже по темата, подозирам, че ще трябва да я разделя на няколко материала.

Приятно четене.

БИЗНЕС & РАБОТА

1-ва част : Обява и интервю...

В повечето ( не всички ) случай, начина по който разбираме за дадена свободна позиция е прочитайки обявата за нея. Независимо дали специално търсим работа или не, обявите ни заливат от всякъде – вестници, интернет, телевизии, в някой случай дори ги разлепят по входовете и спирките.

Това, което всеки съзнателен човек осъзнава, явно с изключение на съставящите тези обяви, е че това реално е РЕКЛАМА на фирмата и дадената длъжност. Важен факт, който често се пропуска, е че първо кандидатът трябва да избере фирмата, а чак после – и фирмата да одобри кандидатът. Веднага идва контрата, използвана от икономистите, че работниците са просто заменим ресурс – да, ама не. И за да не съм голословен – работниците също могат да избират. Работниците могат да са или не са съгласни с условията, работниците могат да правят усилия и да донесат успехи на фирмата, или да се скатават и да правят мизерии, носейки главоболия.

Фирмата може да смени работната ръка, но и работната ръка може да смени фирмата. Фирмата не може да съществува, без нужния персонал. Има повече от достатъчно работа ръка – не, вече не и в България. Но пък има повече от достатъчно фирми, само част от които ще оцелеят. Така че, драги и не чак толкова работодатели, хайде малко по-скромно, а ?

Та, да се върнем на обявите.

Първо, те трябва да са грамотни. Независимо, дали се търси IT специалист или заварчик, обявата трябва да е написана грамотно – това тежи с особена важност, когато е на чужд език. Видя ли обява с правописни и граматически грешки, без да се замислям не я поглеждам повече – за мен тези грешки значат, или че фирмата е несериозна, ръководния и състав глуповат, и работата като цяло е сивкава, или че ще се сблъскам с един от основните бичове на съвременният бизнес в България – доморасъл агент по човешки ресурси ( наричани за по-кратко HR напред в материала). И в двата случая, просто не си струва да си хабя времето и нервите нататък.

После, идва ред на клишетата. Те са факт, и са от глупави по глупави. Разбира се, в повечето случаи, те са там защото домораслите HR са прекалено мързеливи да напишат собствена форма за обявата, та употребяват шаблони свалени от интернет ( и в някой случай – с доста свободен превод ).

Ето някой от „любимите” ми клишета :

Динамична работа – супер. Само че дето, какво се разбира под динамична работа ? А има ли такава, която теоретично да не е динамична – освен да си тестер на възглавници, матраци и приспивателни, например ? А има ли степени на динамичност, защото едва ли един архивар работи толкова динамично, колкото един сервитьор в „бърза закуска” ?

Търсим динамична личност – и сега какво? Може би кифлата-HR която се почесва където не я сърби по време на интервюто, има вграден динамометър ? Нима всеки, стига да не е флегматичен имбецил или не е прекалил с успокоителните, не може да го изграе „юбер динамо” по време на интервюто ? И наистина, какво имате в предвид, използвайки думата „динамичност” ?

Мотивиращо/конкурентно/атрактивно заплащане – ето още едно изказване, което ме кара да затворя обявата. Мотивиращо – за какво ме мотивира бе хора ?

Да работя повече, да си намеря допълнително второ работно място, да сменя работата колкото се може по-бързо ? Конкурентно – демек, давате толкова, колкото и всички останали ? Атрактивно – в смисъл, атракция само по себе си, заради факта че е доста под нормалното ?

Няма разумно ( тук сигурно ще възразят разни професионалисти, но говорим за разумно, не за умно звучащо ) обяснение защо просто не се споменава сумата. Или ориентировъчна такава – колкото да знам, да си хабя ли времето с вас, или не. Разбира се, ако някой е много отчаян и гладен, или наистина държи да работи точно в тази фирма, това няма да е от такова голямо значение. Но повечето хора не са в такава позиция, та каквато и игра да играете – не важи. Дайте цифричката, моля ви. Нека не хабим и моето, и вашето време.

Възнаграждение, обвързано с постигнатите резултати – елегантен начин да се каже, че или ще зависиш предимно от трудно достижим бонус ( за определен брой продажби, сделки и тн.) или че чисто и просто ще си на бакшиш. Хайде, не на мене тия.

Търсим хора с желание за работа – или по-скоро, нямате и представа какво да напишете в обявата, та слагате баласт. Познайте какво – след като я чета, значи имам желание за работа !

Ние сме млад екип – демек от млади хора ? Или току-що сте се формирали и нямате идея кое как се прави ?

Търсим креативни хора – това само по себе си не е нещо лошо. Да живей креативноста ! Само че, явно думичката е много модерна, та домораслите HR я слагат където им падне – затова, може да намерите обяви търсещи креативни касиери, креативни склададжий, креативни кофражисти и креативни погребални агенти.

Комуникативни – поредната глупост. Личният ми опит е показал, че има наистина малко хора, недостатъчно комуникативни за да обслужат клиент. Има изключения, аутистите например, но те тъй или иначе не търсят кой знае колко често работа.

Работата е подходяща за студенти – разбирайте, с кофти смени. Или почасова. Или с опцията да те изненадват с „трябва да останеш още два часа” и „а, не, и в неделя трябва да дойдеш”.

Ние сме разрастваща се компания – супер. И шимпанзе би се сетило, че щом търсите бачкатори, значи не се смалявате. Пак баласт.

Компания с традиции – които слабо ме интресуват. Наистина. Интересуват ме условията на работа, а не кой дядя от кое село е създал фирмата в лето 1800 и някое.

Фирма/марка добре позната на пазара – Ако сте добре познати, най-вероятно съм чувал за вас. Ако не съм чувал, най-вероятно се опитвате да ме убедите, че въпреки факта че сте никому незивестна фирма, ви бива. Или, отново, глупавите ви HR си осмукват от пръстите баласт.

Заплата по договаряне – заплатата която са склонни да дадат, е ясна. Така искат да отсеят искащите прекалено много, като „нагли” и „нахални” и искащите прекалено малко, като „отчаяни” и „кой знае какъв проблем имат, че са склонни да работят за толкова малко”. Номерът би бил хитър, ако не беше толкова плосък и долен.

Това са любимите ми глупости, клишета и недомислици, каращи ме да не ИСКАМ да работя за някого – сигурен съм, има и други, та бих се радвал на всяко допълване от ваша страна. Скоро ще продължим с точка две – интервюто.




Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. malkiatprintz - По това време на денонощието не мога ...
17.03.2010 04:51
По това време на денонощието не мога да се сетя аз други бисери, но това, което ме дразни, е че след толкова безсмислени лакардии, накрая обикновено не става ясно за каква работа става въпрос. Да не говорим, че като се прочетат задълженията на потенциалния кандидат, обикновено разбираш, че се търси човек с поне още три клонинга.
цитирай
2. damnation - Да, прав си. Какво точно се очаква от ...
17.03.2010 10:13
Да, прав си. Какво точно се очаква от теб обикновенно се разбира в последствие
цитирай
3. hamster - ето един брилиянт
17.03.2010 13:34
Здрасти,
първо искам да ти кажа ,че винаги с интерес чета постовете ти.Харесвам и ироничното ти чувство за хумор,тъй като и аз съм видна ироничка.
Така,стига четки,встъпления и изстъпления.ето един шедьовър:
"Изисквания: Отличен френски или румънски език. Отлична компютърна грамотност. Безпроблемна работа с офис техника,
водене на кореспонденция, работа с документи, фактури, касов апарат и др. Добри комуникативни способности.
Предимства са владеене на руски и английски език, работа с банки и държавни институции.

Моля, не звънете на фирмените телефони, а изпращайте документи за кандидатстване (CV с актуална снимка, препоръки, диплома за завършено икономическо образование е предимство) на: ************
Моля, кандидати, които НЕ ОТГОВАРЯТ на изискванията, да не кандидатстват по обявата."
Направо ти се иска да звъннеш на фирмения телефон,тъй като не отговаряш на условията.
:)
Друг любим момент ми е когато някаква фирма ПОВЕРИТЕЛНО пуска обява и не става ясно с какво точно се занимава и какво точно търси,но задължително искат мотивационно писмо.Аз нещо ли не разбирам,или целта на мотивационното писмо е да изчеткаш фирмата колко е велика тя,как ти всеки ден първата ти работа е да видиш новости за нея и как твоята мисия на Земята е да станеш техен кадър.Така че като не знаеш с какво се занимават,как да им се пробуташ.
Аз лично съм писала мотивационно до "Пътно строителство".В първия миг си казах и сега какво-ще напиша че много ми харесва как са ми асфалтирали улицата и ако се наложи като Раймонда Диена ще легна пред валяка в името на фирмата?!
Е,аз съм умна (освен красива и скромна),та разтегнах локума,даже и на интервю ходих.За сътрудник(разбирай секретарка).
А предишната ми работа носеше гръмката титла "Бизнес-администратор".Администрирах-кафе-машината.
В този ред на мисли-кажи и нещо за формулировките на предлаганите позиции.То не бяха мърчандайзори,кол-център оператори.Като я напудриш думата ,факта че си снабдител или телефонистка не се променя.
цитирай
4. hamster - тези изобщо не губят време :)
17.03.2010 13:45
Ref.No ADM0210
Описание и Изисквания: Моля, ако не отговаряте на изискванията - не изпращайте автобиографията си
Описание:
Е,вече няма значение какво искат,след като така те режат още в началато



цитирай
5. damnation - Благодаря ти, това са добри попа...
17.03.2010 18:10
Благодаря ти, това са добри попадения несъмнено :)
цитирай
6. noncho - HR...
18.03.2010 16:21
Само като чуя HR и се изприщвам вече, добре че някои не толкова големи фирми си спестяват това "благо". Работил съм в голяма фирма с отдел HR, на който крави за да им обясниш нещо без да се наложи да ходиш пак беше огромен подвиг. След като напуснах се наложи да ходя 3 пъти още докато се оправят, като след първия път изрично им казах да ми звъннат когато всичко е готово. Е звъннаха ми, отидох и се оказа че то е готово ама не точно...
Другото което ненавиждам от обявите - мотивационно писмо за работна(не мениджърска) длъжност. Абе имам чувството, че някои фирми от обявите ще избират най-малкото президент, а не служител. И да - КАТО НЕ СЪМ ВИ И ЧУВАЛ КАКВО МОТИВАЦИОННО ПИСМО ДА ВИ НАПИША? Имам чувството че си нямат работа(странно защо ли) и са им свършили вестниците, та да им изпратим по едно писъмце.
Относно заплатите(които не пишат в повечето случаи) ми е ясно - шефовете се надяват да дойде някой нискоотценяващ се гении да върши работа за без пари, а парите предвидени за заплата да се спестят и покрият някъде.
цитирай
7. damnation - Мда. . . за да ти подновя интереса ...
18.03.2010 18:26
Мда... за да ти подновя интереса тогава, втората част ще се казва "Интервю - или има ли по-ненужни хора от HR-ите ? "
цитирай
8. hamster - какъв съвпадък
18.03.2010 20:41
тъкмо днес налетях,разбира се провокирана от тебе,на това любопитно четово.

http://www.jobs.bg/hc/advices

Всъюност четова са доста и има различни становища на HR специалисти,ако имаш време и желание-виж .
На мен най ми хареса оптомистично твърдение как в България явлемието шуробаджанашина отдавна е забравено ?!
От бързия диагонал,който дръпнах за това какво се иска от една автобиография и от едно интервю се оказа че хем трябва да покривам стандарти,хем да бъда себе си,хем ако не отговарям на условията да си трая,хем да съм инициативна...
Е,аз хубаво съм "Близнаци" и никога не съм сама,дори като съм сама,ама чак толкова личности накуп ще се затрудня да бъда.
Лека вечер
:)
цитирай
9. damnation - Ахахаха, благодаря ти :) Относно ...
19.03.2010 12:01
Ахахаха, благодаря ти :)
Относно мнението ми за HR специалистите - всеки грамотен човек със средна интелигентност може да бъде повече от добър HR. Повечето заемащи длъжноста в България не отговарят на тези две условия - прочети втората част на темата ако искаш :)
цитирай
10. hamster - сега се сетих нещо
19.03.2010 15:49
преди доста време бях пациент на бюрото по труда.Та имаше курс за това как да си търсим работа,как да пишем автобиография,как да проведем телефонен и директен разговор.Правехмеи някакви тестове личностни.Раздадоха ни и разни материали със съвети.Но любимото ми е от съветите за писане :
ПиЩете чисто и прегледно.
Уж случайна печатна грешка,но като се позамислиш то си е за пищене-и търсенето на работа ,и отговора на обява и всичко останало
:)
цитирай
11. damnation - Или казано по друг начин - грешката е ...
19.03.2010 15:50
Или казано по друг начин - грешката е вярна ? :)
цитирай
12. kapricia - :о)))
20.03.2010 01:42
Сега ме хвърли въ фантазии за креативния погребален агент. Просто съм готова да дам десет години от живота си, за да видя такова чудо! :о)))
Все още си спомням една от приятелките на Гала, която в едно от изданията на "На кафе" се появи в качеството си на работодател. В обще линии думите й бяха: "Аз когато си търся служител, и се появи някой с въпрос каква заплата ще получава, директно го отрязвам." Не цитирам дословно, но смисълът е този. И все още се чудя... Тая джуфка какво очаква всъщност да я пита един човек, който си търси работа?...
Честно казано, мисля да се пробвам на европейския трудов пазар. Малко ми е странно, че от Видин успявам да си уредя работа в Прага за 800 евро на месец, а в България не откривам тякава за повече от 240 лева. Предполагам, говори доста за реалността "у нас". (Усещам как патриотизмът ми вече не просто агонизира, ами вече е в напреднал стадий на мъртвешко вкочаняване.)
цитирай
13. damnation - Ами, въпреки че Гала е доволно си...
20.03.2010 09:31
Ами, въпреки че Гала е доволно симпатична и мила, е кифла. Което вероятно значи и че обградена от кифли ( или джуфки, готин израз ) - така че, не се връзвай, прочети и втората част за HR-ите.
А за България... ами... успях, на майтап, да си намеря работа в кланница в Мюнхен със заплата почти три пъти по-голяма от тази, която взимам като екпертно ниво софтуерен аналитик в Hewlett Packard България, какво мога да кажа...
цитирай
14. deathwoman666 - хаха
21.03.2010 09:46
изкефих се на макс :))))))))и аз така мисля. Това "Компания с традиции" ме подсети за един лаф : Удоволствието от традицията е в нейното повтаряне... не важи в случая,но като го сложих върху фирмата , ми стана смешно :D
цитирай
15. damnation - ахахаха, традициите не са това к...
21.03.2010 11:17
ахахаха, традициите не са това което бяха детуомън :)
цитирай
16. deathwoman666 - знам готин :))))))))
22.03.2010 22:15
знам готин :))))))))
цитирай
17. damnation - :)
23.03.2010 10:24
:)
цитирай
18. hamster - друг бисер
24.03.2010 10:31
19.03.2010 Варна Бамани ВАЙЛЕТ ВАЛ ЕООД

интересно какво върши един баман
;)
цитирай
19. hamster - Бамани Описание и Изискв...
24.03.2010 10:42

Бамани
Описание и
Изисквания Нощен бар набира бармани.Задължителен английски.Заплата 350лв.+%.осигуровки
Категория Ресторанти, Кетъринг
Ниво в йерархията Служители
Вид работа Постоянна работа
Вид заетост Пълно работно време
Студенти Tази позиция е подходяща и за студенти
Населено Място Варна / Област Варна / България
Дата 19.03.2010
Тип Безплатна Обява
Заплата 350 BGN на Час

хм,за 350 на ЧАС сигурно търсят баТмани,нещо спесчасти,командоси
:)

цитирай
20. damnation - хъм Варна ми е далече, но за 350 лв...
24.03.2010 10:50
хъм Варна ми е далече, но за 350 лв/час бих пробвал - имам към две години опит като барман от тийн годините, може пък да се справя
цитирай
Търсене