Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2012 11:45 - ПАРЕНИ ЧЕРВЕНИ ЧУШКИ
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 28468 Коментари: 32 Гласове:
50

Последна промяна: 31.10.2012 20:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                         
                                               image
                                           

Този спомен посвещавам на ЛИЛИ, която с една дума ме върна във времето "преди сто лета". Благодаря ти, ЛИЛИ, за всичко! И за още много:)!   

Тези дни ме връхлетяха есенни спомени покрай карфиола, аромата му и Шарл Азнавур, спомени, които са свързани с детството ми, но не в Града, а в моя роден град.

Спомняйки си онова далечно време неизменно ме спохожда ароматът  на парени червени чушки, които правеше баба ми Катя.

Тя готвеше  вкуснo, но аз си спомням преди всичко за нейните парени чушки.

Много дълги години ги правех и аз и всеки път си спомнях  баба Катя, с нейните странни дрехи /носеше клашник, спомен от родното място, шамия, която връзваше по много особен начин – другите баби не си връзваха така забрадките и тъкана вълнена престилка, която наричаше с друга дума, но не си спомням как/.

Изобщо баба Катя не приличаше по нищо на градската ми баба, която ходеше с копринени и кадифени рокли, кожени палта и шапки с воалетка /за това съм писала преди две години/.

Ако трябваше да избирам къде да живея като дете бих избрала Града, но тогава пък може би нямаше да имам спомена за тези  парени червени пУперки J.

Обичах  времето на туршиите. Връщах се от училище и заварвах баба Катя в кухнята, където бяха струпани няколко вида есенни зеленчуци.

На мен най-любими ми бяха пУперките, дори исках да й помагам, но тя все ми казваше: „Варди ся, немой да ми забяваш”.

И аз се „вардех”, но не съвсем – отдръпвах се и сядах на едно малко столче, което татко ми беше направил  и чаках  търпеливо и мълчаливо - предсавяте ли си - аз, търпеливо и мълчаливо:)?

Баба изчистваше чушките, слагаше в една тенжера вода, сол и оцет и започваше да пари пУперките на печката с дърва.

Още на първите извадени скачах и вземах  една пареща и сладка чушка от тавата и примижавах  от удоволствие.

Баба ме нахокваше, естествено – тя не беше мила и деликатна като другата ми баба, но обичах и нея, е не чак толкова, но все пак J.

Сигурно е било хладно навън, защото ми ставаше много приятно топло, а ароматът на оцет, кервиз и червени чушки ми действаше омайващо.

Баба Катя се залисваше /вероятно и на нея й е било приятно/, защото по някое време започваше да реди македонски песни от Беломорието. Не пееше, а ги редеше като стих  /аз не винаги и не всичко й разбирах, защото тя до края си говореше на нейния диалект, който с годините се научих да разгадавам/.

Баба Катя беше един неизчерпаем извор на народни мъдрости, значението на които разбрах  много по-късно /те ми се бяха запечатали в съзнанието точно, както ги бях чувала от нея и ги проумях  истински едва след години/.

Все пак да се върна на пУперките –  те ми останаха едни от любимите, които правех  редовно до преди пет години.

Наистина аз им слагах доста повече подправки и олио и не ги слагах  в „одетия буркань” J, но все пак   те ми  бяха „наследство” J от баба Катя /така я наричах - баба Катя, докато другата ми баба си беше просто БАБА/.

  

Така Лили с една дума ме наведе на този спомен - думи, аромати, асоцияции, спомени.



Сложих три клипа, но аз в момента не ги виждам и чувам, а постингът е писан на 14.10 и не си спомням КАК бях подредила клиповете.
Едият е с изпълнение на Любка Рондова - "БЕЛОМОРИЕ".
В едни от снимките видях ОНОВА връзване на ШАМИЯ, което баба Катя използваше. Видях и престилка /ако някой си спомня КАК се казва на беломорски /ДРАМСКИ/ диалект,моля да ми помогне. Ще съм много благодарна и задължена!/, която ми заприлича на бабината, но нейните бяха предимно в червено, черно и някои малки "отклонения":) в цветовете.
Не видях КЛАШНИК, защото снимките вероятно са от по-ново време, макар да си спомням как баба Катя САМА и на РЪКА си шиеше клашници.
Сега се сетих, че едната песен е "Отвори пътя за ДРАМА", заради родовата принадлежност:).













Гласувай:
50



Следващ постинг
Предишен постинг

1. deathmetalverses - Мнооооооооооого ги обичам, Катя!
31.10.2012 11:49
Надявам се скоро и да опитам от твоето кулинарно майсторство! :) :)

Слънчев ден, скъпа приятелко!

Здравко
цитирай
2. katan - 1. deathmetalverses - Мнооооооооооого ги обичам, Катя!
31.10.2012 12:03
deathmetalverses написа:
Надявам се скоро и да опитам от твоето кулинарно майсторство! :) :)

Слънчев ден, скъпа приятелко!

Здравко


Здравей, Здравко!
И аз много ги обичам, особено "поКАТАНЧЕНИ":) от мен, но за съжаление от 5 години не ги правя. Затова не съм написала и рецептата, а и защото ОБЕЩАХ на kamosutrov повече да не пиша рецепКи:). Ако някоя година реша да направя, ще те поканя специално, живот и здраве да е:).
Поздрави и хубав ден!
цитирай
3. katan - Едно пояснение:) -
31.10.2012 12:16
Сложих три клипа, но аз в момента не ги виждам и чувам, а постингът е писан на 14.10 и не си спомням КАК бях подредила клиповете.
Едият е с изпълнение на Любка Рондова - "БЕЛОМОРИЕ".
В едни от снимките видях ОНОВА връзване на ШАМИЯ, което баба Катя използваше. Видях и престилка /ако някой си спомня КАК се казва на беломорски /ДРАМСКИ/ диалект,моля да ми помогне. Ще съм много благодарна и задължена!/, която ми заприлича на бабината, но нейните бяха предимно в червено, черно и някои малки "отклонения":) в цветовете.
Не видях КЛАШНИК, защото снимките вероятно са от по-ново време, макар да си спомням как баба Катя САМА и на РЪКА си шиеше клашници.
Сега се сетих, че едната песен е "Отвори пътя за ДРАМА", заради родовата принадлежност:).
цитирай
4. анонимен - Звучат ми много вкусни ;)
31.10.2012 13:31
А и постингът е чудесен, Кате! Поздрави! ;)
цитирай
5. katan - gogi6666 -
31.10.2012 13:34
Благодаря, Гоги!
Чушките наистина са много вкусни:).
Няма да пиша повече рецепКи:) - ОБЕЩАНО:)))).
Много се надявам някой да ми помогне да си опресня спомена с тази ПРЕСТИЛКА:).
Поздрави!
цитирай
6. razkazvachka - я, точно ме нацели -
31.10.2012 14:09
тъкмо тръгвам за още малко цветно зеле, моркови и камбички, но освен това имам една кошница селски тънки чушки - мое производство - сладки на вкус - след два часа пускам консервната фабрика.
цитирай
7. kamosutrov - Ай с`я! Пак аз виновен, че народа няма да чете рецепти
31.10.2012 14:19
Ми аз ще си се облизвам и ще си дебелея инкогнито, като си препрочитам предишни рецепти. И ЩЕ ГИ ЧЕТА АНОНИМНО! Ха пукнете се от завист. Тамън заличих разликите между целина и ...к`во беше? Дивесил ли? Щото веднъж купя от едното, после от другото и накрая отварях дребно магазинче за подправки.
Катеееее, имам .... как се казваше, едни ситни зрънца... кориандър. Стратегически запаси, оценени да стигнат до 2222 г.
цитирай
8. katan - razkazvachka -
31.10.2012 14:31
Здравей, Гери!
Бях обещала да не пиша повече рецепКи:), но ти с тези тънки, домашни чушки просто ме предизвика:).
Мога да ти подскажа нещичко, но ме е страх:) от сенсея:).
Иначе на прима виста се сетих за дваначина, по които бих ги използвала - все пак зависи от количество им и ВАШИЯ вкус.
Представих си ги - "върхарчета", както им казваха по нашия край.
Стана ми много мило и свидно.
Успех в кулинарните занимания!
цитирай
9. katan - 7. kamosutrov -
31.10.2012 14:37
kamosutrov написа:
Ми аз ще си се облизвам и ще си дебелея инкогнито, като си препрочитам предишни рецепти. И ЩЕ ГИ ЧЕТА АНОНИМНО! Ха пукнете се от завист. Тамън заличих разликите между целина и ...к`во беше? Дивесил ли? Щото веднъж купя от едното, после от другото и накрая отварях дребно магазинче за подправки.
Катеееее, имам .... как се казваше, едни ситни зрънца... кориандър. Стратегически запаси, оценени да стигнат до 2222 г.


Здравей, САВА!
Заради теб повече няма да пиша ТУК рецепКи:))).
Няма да можеш да препрочиташ дълго време написаните вече, защото ще ги затворя:) в буркан:)))).
Чети бързо и бързо дебелей:))).
" ... едни ситни зрънца ..." имам и аз - най-ситните са БЯЛ СИНАП, КОРИАНЪРЪТ е малко по-големшък:), но го ползвам за различни манджи /общо казано:)/.
Аз имам един ЗВЕЗДЕН АНАСОН, който е ЦЯЛ ПОЛОВИН КИЛОГРАМ!!!!!!!!!! и вероятно би ми стигнал най-малко за 40-50 години /на Чайчето писах за 20, но са много малко:))))/.

цитирай
10. kamosutrov - Кате, Кате, какъв номер ми скрои!
31.10.2012 17:49
Всичките блок-гладници ще искат да ми вземат скалпа. Но аз съм хитър, мнооого хитър. Нямам нищо за взимане!:-)))))))))
цитирай
11. katan - 10. kamosutrov - Кате, Кате, какъв номер ми скрои!
31.10.2012 18:27
kamosutrov написа:
Всичките блок-гладници ще искат да ми вземат скалпа. Но аз съм хитър, мнооого хитър. Нямам нищо за взимане!:-)))))))))


Няма номер, Сава:)!
Направих си едно ново блоГче, в което исках да си пиша рецепти на воля, но самото му създаване не мога да вляза в него, защото е "блокирано за 45 минути".
Минаха повече от 20 дни, но то си е "блокирано за 45 минути":).
Във вашия блоК такива големи и хитри гладници ли стр:))))?

цитирай
12. kamosutrov - Бедна ти е фантазията
31.10.2012 20:03
На двама мои приятели им е забранено от ООН и Агенцията за изхранване да поръчват, когато са гладни. Нямаш представа какво чудо е. А аз съм най ситния от тях. Като ти го разблокират след 220 дни и 45 мин. да го кажеш. Ще го посещавам тайно.
цитирай
13. katan - 12. kamosutrov - Бедна ти е фантазията
31.10.2012 20:27
kamosutrov написа:
На двама мои приятели им е забранено от ООН и Агенцията за изхранване да поръчват, когато са гладни. Нямаш представа какво чудо е. А аз съм най ситния от тях. Като ти го разблокират след 220 дни и 45 мин. да го кажеш. Ще го посещавам тайно.



О, вие сте голям проблем:))).
Не се наемам да ви изхранвам:))).
А блоГчето е: dobrata1 :).
цитирай
14. kamosutrov - Не ставаме за изхранване в група
31.10.2012 20:42
Хич.:-))))))))))))
цитирай
15. katan - kamosutrov -
31.10.2012 20:49
Е, чак невъзможно не е:))).
цитирай
16. kamosutrov - Абе, какво да ти кажа.... По-добре не опитвай...
31.10.2012 22:49
katan написа:
Е, чак невъзможно не е:))).

Единия, дето е 130 кила, пие 6 двойни водки и започва да пее фалшиво съветски военни песни. През това време другия, дето е някакви си 115 кила, яде мълчаливо и той го кара до към 5-та ракия или водка. Аз мълча скромно, че нямам и 78 кила.
А в едно от нашите кръчмета имаше 2 фундаментални снимки. Нали го знаеш руския офицерски тост? Чашата на лакътя? На едната, 130-те след тоста с водка ревна Вставай страна огромная, на другата, 78-те, но с ракия и Шуми Марица.
Абе, какво да ти разказвам.... :-))))))))))))
цитирай
17. katan - kamosutrov -
31.10.2012 23:09
Сава, ти ми оспами всички последни постинги, но не ти се сърдя:).
Повишаваш ми настроението и съм ти благодарна:).
Ще ти кажа под секрет:) и на ухо, че и аз обичам съветски военни песни.
Пея ги, както ти пееш собствените си стихове:), но го правя с чувство и патос:) / е, не го правя често и не ми трябват водка или ракия:)/.
Ама къде са парените пУперки на баба Катя?!:)
Мисля, че това беше темата, а?
цитирай
18. kasnaprolet9999 - Голяма вкусотийка:)))))
31.10.2012 23:59
Голяма вкусотийка:)))))
цитирай
19. tota - Мила Катя,
01.11.2012 08:16
Приятно ми бе да се докосна до твоя мил спомен с аромат от червени чушки и много топлина и обич за мил за тебе човек.
Изпращам ти една рецепта за парени червени чушки. Ако на някого хареса може да я приложи.
Парени червени чушки

Продукти – 10 кг чушки, 2 глави чесън, 1 връзка магданоз, хрян;
Марина - 2 литра оцет, 1 чаена чаша захар, 1 чаена чаша сол, 1 чаена чаша олио, 2-3 дафинови листа, 2-3 зърна бахар, 1 чаена лъжичка черен пипер на зърна;
Марината завира и за секунди се пускат добре изчистените чушки, за да си променят цвета. След като изстинат се нареждат в буркани / за предпочитане 3 литрови / като между редовете нареждаме подправки и чесън. Залива се с марината, в която се слагат 10 счукани аспирина или 1 супена лъжица натриев бензоат.
цитирай
20. kamosutrov - Кате, на българска трапеза без сладък лаф не може
02.11.2012 09:51
Върви си с подправките. Или както е казал другаря Георги Димитров /ОСАННА!/ "ЛАФЪТ НА БЪЛГАРСКАТА ТРАПЕЗА Е КАТО СЛЪНЦЕТО И ВЪЗДУХА ЗА ВСЕКИ БЪЛГАРИН". Но той е гепил този лаф /той какво ли не е гепил, та и лаф ли няма да гепи/ от Иисус Христос, който пък е казал "Нежели камила през иглено ухо ще мине, от колкото българска трапеза без сладък лаф да остане". Не ми вЕрваш, а?
/и не се смей на глас, чувам!/. Лично съм го чул и записал.
цитирай
21. 4aiotgluhar4e - Малеееееей, Кате, Сава, докарали сте го като диалог между радио "Ереван" и "Говорит Москва" :)))
02.11.2012 21:27
Кате, щях да се удавя в слюнки от твоите пУперки. Много ги обичам, но не правя и съм забранила консумацията им по медицински причини. Не че не ме дебнат да нарушават разпорежданията, ама...

Като видях как е вързана шамията и като знам, че част от моя род също идва от района на Драма, мисля си, че престилката на баба ти се казва скута.

Моля те, не се връзвай на Сенсей! Пиши рецепКи! (Между другото, сестра ми като малка наистина казваше така :)))
цитирай
22. katan - 18. kasnaprolet9999 - Голяма вкусотийка:)))))
05.11.2012 10:30
kasnaprolet9999 написа:
Голяма вкусотийка:)))))


ТАКА СИ Е, ПОРАСНАЛО МОМИЧЕ:)!
цитирай
23. katan - 19. tota - Мила Катя,
05.11.2012 10:34
tota написа:
Приятно ми бе да се докосна до твоя мил спомен с аромат от червени чушки и много топлина и обич за мил за тебе човек.
Изпращам ти една рецепта за парени червени чушки. Ако на някого хареса може да я приложи.
Парени червени чушки

Продукти – 10 кг чушки, 2 глави чесън, 1 връзка магданоз, хрян;
Марина - 2 литра оцет, 1 чаена чаша захар, 1 чаена чаша сол, 1 чаена чаша олио, 2-3 дафинови листа, 2-3 зърна бахар, 1 чаена лъжичка черен пипер на зърна;
Марината завира и за секунди се пускат добре изчистените чушки, за да си променят цвета. След като изстинат се нареждат в буркани / за предпочитане 3 литрови / като между редовете нареждаме подправки и чесън. Залива се с марината, в която се слагат 10 счукани аспирина или 1 супена лъжица натриев бензоат.


Благодаря за рецептата, АТИ!
Почти като моята е:).
Баба Катя слагаше пУперките в голям 10 литров буркан с оплетка.
Моите ги слагах в 800 мл. буркани.
Може би това е разликата. Иначе всичко съвпада:))).
Поздрави и прекрасен ден!
цитирай
24. katan - 20. kamosutrov - Кате, на българска трапеза без сладък лаф не може
05.11.2012 10:36
kamosutrov написа:
Върви си с подправките. Или както е казал другаря Георги Димитров /ОСАННА!/ "ЛАФЪТ НА БЪЛГАРСКАТА ТРАПЕЗА Е КАТО СЛЪНЦЕТО И ВЪЗДУХА ЗА ВСЕКИ БЪЛГАРИН". Но той е гепил този лаф /той какво ли не е гепил, та и лаф ли няма да гепи/ от Иисус Христос, който пък е казал "Нежели камила през иглено ухо ще мине, от колкото българска трапеза без сладък лаф да остане". Не ми вЕрваш, а?
/и не се смей на глас, чувам!/. Лично съм го чул и записал.


Здравей, Сава!
Без сладък лаф:) дори парените пУперки киселеят:))).
Да ни сладко, казвам аз:).
Поздрави!
цитирай
25. katan - 21. 4aiotgluhar4e - Малеееееей, Кате, Сава, докарали сте го като диалог между радио "Ереван" и "Говорит Москва" :)))
05.11.2012 10:43
4aiotgluhar4e написа:
Кате, щях да се удавя в слюнки от твоите пУперки. Много ги обичам, но не правя и съм забранила консумацията им по медицински причини. Не че не ме дебнат да нарушават разпорежданията, ама...

Като видях как е вързана шамията и като знам, че част от моя род също идва от района на Драма, мисля си, че престилката на баба ти се казва скута.

Моля те, не се връзвай на Сенсей! Пиши рецепКи! (Между другото, сестра ми като малка наистина казваше така :)))


Здравей, Чайче!
В този диалог се разпознавам като "Говорит Москва":), дори си припомних гласа на ЛЕВИТАН:).
Благодаря ти много за подсказката - СКУТА.
По звучене, а и по предназначение много й подхожда тази дума /на престилката, де:)/.
Мисля, че баба Катя я наричаше с повече букви - може да е било СКУТНИК, но не помня, а и няма кого да попитам вече.
Благодаря ти за тази дума! За втори път ми помагаш в моите спомени - "разгада" ми ТОНГЕ преди време.
РецепКи няма да пиша повеКе:).
Е, не се заричам официално, но ми мина меракът:).
Хубав ден, Чайче!
цитирай
26. viovioi - браво , браво :))
05.11.2012 11:26
Тук е подходящо да отбележим, че ЧУШКОПЕКА е велико откритие на 20 век.
цитирай
27. katan - 26. viovioi - браво , браво :))
05.11.2012 12:03
viovioi написа:
Тук е подходящо да отбележим, че ЧУШКОПЕКА е велико откритие на 20 век.


Здравей!
Не сме се "срещали":) скоро и ми е много приятно!
Чушкопекът - да, може би:).
Аз пека чушките на една тенекия на газов котлон и така ми приличат и миришат на истински:).
Поздрави!
цитирай
28. tomich - Много интересен и от душа написан ...
06.11.2012 19:07
Много интересен и от душа написан постинг за "парените чушки", сега узнах за тях.Сигурно имат аромата на тия от "царската туршия". Аз обичам печените на скара червени чушки и после поляти с оцет и олио, посолени и поръсени със счукан чесън! :))
Поздрави!!
цитирай
29. katan - 28. tomich - Много интересен и от душа написан
07.11.2012 12:50
tomich написа:
Много интересен и от душа написан постинг за "парените чушки", сега узнах за тях.Сигурно имат аромата на тия от "царската туршия". Аз обичам печените на скара червени чушки и после поляти с оцет и олио, посолени и поръсени със счукан чесън! :))
Поздрави!!


Здравей, Томич!
Обичам чушки всякакви:))).
Парените ми са един сантимент, затова написах няколко думи за тях и за баба ми Катя.
Обичам чушки и по твоя начин - слагам им и копър, магданоз и съвсем малко кервиз.
Поздрави и хубав ден!
цитирай
30. lubara - Това тук не е рецептурник, а цяла ...
08.11.2012 18:26
Това тук не е рецептурник, а цяла история за детството, с вкус на парени червени чушки. Сега пека червени чушки с чушкопек. После беля, слагам магданоз, целина, малко чесън и хоп, в буркана. Но нищо за зимата, днес се живее, не утре! Поздрави, Катя!
цитирай
31. katan - 30. lubara - Това тук не е рецептурник,
08.11.2012 19:50
lubara написа:
Това тук не е рецептурник, а цяла история за детството, с вкус на парени червени чушки. Сега пека червени чушки с чушкопек. После беля, слагам магданоз, целина, малко чесън и хоп, в буркана. Но нищо за зимата, днес се живее, не утре! Поздрави, Катя!



Здравей, Любо!
Да, в този постинг не сложих рецепта, но вложих чувства от детството ми с аромат на парени червени пУперки.
И аз вече не слагам нищо в буркан:).
Ако направя нещо повече го слагам във фризера, все пак е хубаво зимъска, кога сняг запръска:) да извадя един пакет печени червени чушки:).
Поздрави и на теб, Любо!
Да вдигнеш наздравица с трънковото вино, когато му дойде времето:).
цитирай
32. katan - 30. lubara - Това тук не е рецептурник,
08.11.2012 19:56
lubara написа:
Това тук не е рецептурник, а цяла история за детството, с вкус на парени червени чушки. Сега пека червени чушки с чушкопек. После беля, слагам магданоз, целина, малко чесън и хоп, в буркана. Но нищо за зимата, днес се живее, не утре! Поздрави, Катя!



Здравей, Любо!
Да, в този постинг не сложих рецепта, но вложих чувства от детството ми с аромат на парени червени пУперки.
И аз вече не слагам нищо в буркан:).
Ако направя нещо повече го слагам във фризера, все пак е хубаво зимъска, кога сняг запръска:) да извадя един пакет печени червени чушки:).
Поздрави и на теб, Любо!
Да вдигнеш наздравица с трънковото вино, когато му дойде времето:).
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5655552
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 195525
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031